Nity – metalowe elementy konstrukcyjne

Klasyczny nit jest stałym mechanicznym elementem złącznym. Przed montażem nit składa się z gładkiego wału cylindrycznego z łbem na jednym końcu. Końcówka przeciwległa do łba nazywana jest zakuwką. Podczas montażu nit umieszcza się w otworze przebitym lub wywierconym, a zakuwka jest rozrywana lub wybijana (tzn. deformowana) w wyniku czego rozpręża się do około 1,5-krotnej średnicy pierwotnego trzonu, utrzymując nit na miejscu.

Nity i proces nitowania

nity nierdzewneInnymi słowy, uderzenie tworzy nowy „łeb” na drugim końcu, rozbijając bardziej płasko materiał „zakuwki”, w efekcie czego powstaje nit o kształcie hantla. Aby odróżnić dwa końce nita, oryginalny łeb nazywany jest „łbem fabrycznym”, a zdeformowany koniec to buck-tail. Mocowania stosowane w tradycyjnym budownictwie drewnianym, jak np. gwoździe miedziane i śruby klinczowe, działają na tej samej zasadzie, co nit, ale były stosowane na długo przed wprowadzeniem terminu „nit”, i są zazwyczaj klasyfikowane odpowiednio do gwoździ i śrub. Nitowanie i nity nierdzewne są nadal szeroko stosowane tam gdzie kluczowe znaczenie ma niewielka waga i wysoka wytrzymałość, np. w samolotach. Wiele stopów blachy najlepiej nie spawać, ponieważ może dojść do deformacji i modyfikacji właściwości materiału. Wiele krajów używało nitów w budowie zbiorników pancernych podczas II wojny światowej, w tym M3 Lee (General Grant) produkowany w Stanach Zjednoczonych. Niektóre kraje, takie jak Włochy, Japonia i Wielka Brytania używały nitów w niektórych lub wszystkich konstrukcjach swoich czołgów przez całą wojnę z różnych powodów, takich jak brak sprzętu spawalniczego lub niezdolność do skutecznego spawania bardzo grubych płyt pancerza. Nity ślepe są stosowane prawie powszechnie w budowie skrzyń drogowych ze sklejki. Naprężenie i ścinanie w nitach jest analizowane jak połączenie śrubowe.

Nie jest jednak rozsądne łączenie nitów ze śrubami i wkrętami w tym samym złączu. Nity wypełniają otwór, w którym są montowane, w celu uzyskania bardzo szczelnego połączenia (często nazywanego połączeniem interferencyjnym). Uzyskanie tak ścisłego połączenia z innymi elementami złącznymi jest trudne lub niemożliwe. Połączenie składające się z podobnych elementów złącznych jest najbardziej efektywne, ponieważ wszystkie elementy złączne osiągają nośność jednocześnie.